Wpływ społeczny firm
a wellbeing pracowników
Żadna firma nie jest samotną wyspą. Funkcjonując w określonym otoczeniu, wywiera na nie wpływ –
zarówno pozytywny, jak i negatywny. Firmy wpływają na sposób życia ludzi, na ich zamożność,
strukturę społeczną, relacje międzyludzkie, na kulturę, zdrowie, środowisko naturalne i wiele innych
kwestii.
W najnowszym raporcie Well.hr zatytułowanym „Social Impact…”opisujemy działania,
projekty i programy, które prowadzą do pozytywnych zmian i mogą stać się inspiracją dla innych
organizacji. Pokazujemy też, jak społeczne zaangażowanie firm może przełożyć się na dobrostan
pracowników.
Gdyby ktoś 20 lat temu powiedział nam, z jakimi zagrożeniami będziemy się dziś mierzyć, większość uznałaby, że bredzi albo ma interes w podsycaniu niepokoju. Wiele osób tak właśnie reagowało na informacje ekologów dotyczące zmian klimatycznych. Firmy przez lata koncentrowały się na krótkoterminowym zysku, a ludzie na konsumpcji. Nikt nie chciał słyszeć o zmianach.
Dziś świadomość społeczna jest znacznie wyższa. Chcemy wiedzieć, jak działają firmy wokół nas i jak ich działania przekładają się na planetę i jakość naszego życia. Podejmując decyzje o zakupie produktu lub podjęciu pracy w konkretnie firmie częściej bierzemy pod uwagę to, jakie działania na rzecz społeczeństwa i planety podejmuje i jak zatrudnia ludzi. Coraz większą wartość ma dla nas poczucie sensu pracy.
Doświadczenie pandemii podniosło jeszcze świadomość ludzi. Wielu z nas zastanawiało się, co do pandemii doprowadziło i jaki udział miał w tym nasz nadmierny konsumpcjonizm i dążenie firm do maksymalizacji zysków. Jednocześnie obserwowaliśmy dobre praktyki pracodawców, którzy nie tylko zaangażowali się w walkę z pandemią, ale także inwestowali w wellbeing pracowników, stawiając człowieka w centrum uwagi. Przełożyło się to na wzrost zaufania do biznesu, ale jednocześnie sprawiło, że oczekujemy dziś od niego dużo więcej.
Ostatnie tygodnie postawiły przed biznesem dodatkowe wyzwanie. 24 lutego 2022 r. Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę, doprowadzając do eskalacji trwającego od 2014 r. konfliktu. Wywołana przez Putina wojna może rozlać się na wiele krajów. Kolejne państwa i organizacje nakładają na Rosję sankcje gospodarcze. Jednocześnie rośnie presja na międzynarodowe korporacje, które od lat prowadziły w Rosji interesy. Część z nich już wycofała się z tego rynku. Kolejne, podejmując w tej sprawie decyzje, kładą na szali, z jednej strony, odpowiedzialność za wyniki firmy i pracowników w Rosji, z drugiej, moralną ocenę swojego udziału w budowaniu potencjału gospodarczego kraju, który zagraża pokojowi w Europie. Social impact nigdy dotąd nie był kwestią równie ważną dla pracowników, kandydatów, firm i całych społeczeństw.
Raport powstał dzięki naszym partnerom – firmom PwC, Vanity Style oraz TVN Discovery.
Miłej lektury!
Nie masz pewności, czy ten raport jest dla Ciebie? Na ten moment potrzebujesz najwazniejszych informacji na temat wpływu społecznego firm a wellbeingiem pracowników? Posłuchaj podcast, który specjalnie dla Was nagrała Joasia i Magda.
Kim jesteśmy?
Nazywam się Joanna Kotzian i od ponad 20 lat działam w branży doradztwa HR. Tworzę i realizuję strategie wellbeing i employer branding. Koordynuję projekty doradcze z zakresu badań pracowniczych, kultury organizacyjnej, budowania zaangażowania, komunikacji i różnorodności. Moi klienci to międzynarodowe korporacje i największe firmy polskie - całe spektrum branż. Nic nie sprawia mi większej satysfakcji niż informacja, że po wdrożeniu moich rekomendacji wyniki badania satysfakcji pracowników poszybowały w górę.
W wolnym czasie chodzę na koncerty, czytam i uprawiam jogę.
Jestem Magda Pancewicz i od ponad 10 lat działam w branżach HR oraz komunikacji wewnętrznej. Przyciągam do firm talenty, buduję zaangażowanie oraz motywacje pracowników i dbam o ich wellbeing. Posiadam doświadczenie w realizacji i komunikacji złożonych projektów z obszarów zarządzania zmianą i kultury organizacyjnej. Doświadczenie zawodowe zdobywałam, pracując w firmach różnych branż – od bankowości po branżę budowlaną – i różnej wielkości – od startupu do korporacji zatrudniającej ponad 250 tys. pracowników.
W wolnym czasie biegam, czytam książki i zwiedzam destylarnie whisky (nie koniecznie w tym samym czasie).
Nazywam się Ewa Ułamek. Mam 12 letnie doświadczenie w projektach z zakresu budowania zaangażowania, wellbeingu i employer brandingu. Doświadczenie budowałam jako praktyk pracując w wewnętrznym dziale HR, jako HR Business Partner i wreszcie jako konsultant współpracując zarówno z dużymi międzynarodowymi organizacjami, jak i lokalnymi firmami rodzinnymi. Zawsze na pierwszym miejscu stawiam potrzeby biznesowe, unikam przerostu formy nad treścią i całym sercem wspieram działania niskobudżetowe.
Prywatnie jestem mamą 3 letniej Zuzi, amatorką jeździectwa i fanką brownie z malinami
Well.hr to firma doradcza założona w 2018 r. przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w konsultingu i wewnętrznych działach HR, specjalizująca się w badaniach pracowniczych, wellbeingu, employer brandingu, budowaniu kultury organizacyjnej, zaangażowania oraz w komunikacji wewnętrznej. To także pierwsza w Polsce baza pracoumilaczy - miejsce spotkań pracodawców i dostawców produktów i usług poprawiających jakość życia pracowników oraz źródło wiedzy na temat wellbeingu w pracy.
Masz pytanie?
Chcesz abyśmy opisały praktyki Twojej firmy w naszym kolejnym raporcie?
Napisz do nas na adres: office[at]well.hr